זכות הקשישים לבחור מתי למות

הכנות לחג יכולות לרומם את רוח או לדכדכה לקראת המפגש עם המשפחה.

בדרכי לחנות הצעצועים לקנות מתנות לילדים, אני רואה מולי צועדת , כפופת גו, כשראשה ועיניה נעוצים בקרקע, את ל' חברתה של אמי. לאחר הפגישה הצוהלת וחילופי מילים, היא תולה בי את עיניה שהיו כחולות ודהו עם השנים לצבע לא צבע אפרפר ומאדימות יותר ויותר ככל שדבריה נערמים:  "נמאס לי נמאס לי! אל תגידי לבתי, ואני יודעת שיש יותר גרוע ואינני מתלוננת, אבל זה בלתי נסבל. עשיתי את שלי והנכדים נהדרים אך זה לא זה, אלה לא חיים. אני רוצה ללכת!". לאחרונה חוזר אלי משפט זה ודומיו בדרכים שונות ומדליק אצלי נורה אדומה.

אינני זוכרת מי אמר: "אם אתה בן חמישים, קם בבוקר ולא כואב לך שום דבר, סימן שאתה מת!", ותשכחו מהרפואה המודרנית שמנפנפת בדגל הארכת החיים: האריכו את יסוריי הזיקנה (לא רק לזקנים עצמם אלא גם לסובבים אותם). כי "אלה לא חיים".

הנורא הוא שהאדם מודע היטב להדרדרותו בדרך למטה, מוחו "בוגד" בו בשידורי הכזב לגופו והנפילה קשה.

 מיטיבים לתאר זאת במילים ובתמונות יגאל סרנהאמנון שמוש .  כל אלה והעובדות המצמררות על מצב הקשישים בחברה הישראלית שמשליכה את זקניה, מותירים אותי חסרת אונים ופוחדת. חרדה לקראת מה שמצפה לי עם אמי וחוששת ממה שצפון לילדי בגיני.

בחברות "הפרימיטיביות", שהעניקו כבוד והדר לזקני השבט, איפשרו לקשיש לפרוש למות בדרכים שונות: העלמות לתוך השלג, העלמות בנהר ועוד. 

אם אדם בוגר כשיר לחתום על תרומת אבריו, כשיר לסרב להתחבר למכשירים והחברה מקבלת זאת, אזי כשיר הוא לבחור מתי לפרוש והחברה צריכה לכבדו ולאפשר לו לעשות זאת בדרך הקלה והמהירה ביותר.

כל מה שצריך זו גלולה לפני השינה ו"להתעורר" בעולם שכולו טוב.

לו היה לקשישים הבטחון שיש פתרון זמין תחת ידיהם או בארון התרופות והם אחראים לסבלותיהם, מנגינת חייהם היתה נשמעת אחרת. לו אני הייתי בטוחה שתהיה לי האפשרות והיכולת לבחור איך ומתי ללכת ובכך משחררת את הסובבים אותי מכובד משאי, הייתי כיום רגועה יותר וצועדת בבטחה  הלאה עד הסוף המתוק.

תנו להם! 

חג חירות שמח!  

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

