"לכל אחד יש ספרנית מיתולוגית בעברו"

"לכל אחד יש ספרנית מיתולוגית בעברו", מסבירה יהודית קציר, מדוע בחרה בשם "הספרנית" לסדרה החדשה בעריכתה.

בצפון הישן של תל אביב, שם גדלתי בשנות ה-60 בצ'כונה, הכיתות השבועי שלי היה לאורך כל רחוב ריינס בואכה ככר דיזנגוף. ספריית בית ספרי, שהתמקדה בספרי עיון, היתה דלה בספרי קריאה. בחיפושי אחרי קארל מאי, פרל באק חסמבה וכד'  נרשמתי לספריה פרטית "ספריית הצפון", שהייתה בעצם חנות ספרים "מסדה" ובפינה מאחורי שולחן קטן ישב ה"זקן", כשמשקפיו שמוטות על אפו והשאיל ספרים. אני מביאה את הספר, שרציתי לשאול ומייחלת שיכתוב על כרטיס הספר את התאריך (הכרטיס היתה כמו כרטיסי התור לרופאי שיניים כיום ועליו כתוב תאריך ההחזרה). הוא מעלעל בספר, מרים גביניו ואחריהם אישוניו, תוקע בי מבטו ואומר:"זה לא בשבילך, את קטנה מדי, קחי את זה!" ומושיט לי ספר מנוקד שומו שמיים! אחרי מספר פעמיים כאלה, נסתי כל עוד נפשי בי ואפילו איבדתי את כספי אותו החודש. בזכותו הכרתי אותה -את מ י ר ה ! הספרנית המיתולוגית שלי.  ספריית מירה שכנה ברח' זמנהוף, בדיוק אחרי הסיבוב שמאלה, אם את באה מרח' ריינס, עוברת את הקופות של קולנוע אסתר, פונה שמאלה לתוך החצר לפני הדאר, עולה שלוש מדרגות נכנסת ושוב עולה ארבע מדרגות ישר לדלפק של "היכל הספר".  מירה, דמות מיתולוגית אפופת מיסתורין. ישובה על כסא גלגלים, לבושה בשמלות מרשרשות, ולעולם ידיה עטויות כסיות ארוכות עשויות ממלמלה, אורגנזה ו"דנטל" כפי שסבתא היתה אומרת. עד היום אינני יודעת מה קרה לה "על באמת". היו מלא סיפורים מדוע היתה בכסא גלגלים, למה הסתירה ידיה, ואני הייתי בולעת אותם ורוקמת לי ספר/סרט במוחי הקודח. בלעתי ספרים! מכל הצבעים ומכל המינים. המגבלה הפיזית של מירה נתנה לנו דרור בבחירה. הייתי מתרוצצת בין המדפים המתגלגלים ובוחרת ומירה מחייכת ומחתימה את הכרטיס. זאת היתה חגיגה מתמשכת …ורק לעיתים רחוקות מאד כשהגזמתי בסקרנותי, שאלה מירה בשחוק קל האם אני יודעת על מה הספר? או אולי כדאי שתחכי לקיץ? ואני, הייתי תולה עייני בה ומקבלת את הדין באהבה.

שתהייה שנת קריאה מהנה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • סיפורי חיים  On 11 בנובמבר 2011 at 06:01

    האם בני הנוער והילדים קוראים ספרים, כפי שהיה בדורנו? או שמה המחשב חיסל את תשוקת הילדים לקרוא?

כתיבת תגובה

