נשים חלוצות – בין א' וטכס החליצה

מה בין א' וטכס החליצה היהודי.

בעוד ענן כבד מהלך מעל לראשינו – הנשים בפרט והמדינה/חברה בכלל, הופץ השבוע באתר צופר סרט שצולם בטכס החליצה של הרב גרוס שליט"א. אורכו של הסרט כשעה והצפייה בו מטיחה בפני המתבונן את אחת ההשפלות הכותשות שאשה בישראל חייבת לעבור כדי לקבל את חייה בחזרה.

שתי נשים חלוצות. האחת חלוצה באומץ דרכה ובהגנה על כבודה, לבדה, כשהחברה לא נחלצת לעזרתה.

השניה "חלוצה חלוצה חלוצה" כדברי הרב, מנסה לירוק בפני האח של בעלה המת (דקה ה-14 בסרט) אך מפאת צמאונה לא עולה בידה ליצר מספיק רוק כדי לרצות את הרב, שמאלצה לעשות כך שלוש פעמים. 

אם נסתכל בטכס זה כמבעד עיניו של האנתרופולוג קליפורד גיירץ עלינו לתאר בתאור גדוש את מראה האולם, חדר גדול הגדוש אברכים (כשילדים מסתובבים ביניהם) לבושים בשחור מגחכים/צוחקים לתוך  זקנם ושפמם למראה האשה המתקשה לירוק מצד אחד, וסוללת הרבנים הישובים מולה, לבושי שחורים גם הם, מצד שני ובתווך עומדת אשה קטנה יחידה, לבושה בפשטות כששביס על ראשה, שפופה ומרכינה את ראשה, לא פוצה פה, מנועה מלדבר – "אל תדברי"!  ציוה עליה הרב בתחילת הטכס. התמונה שעלתה ברוחי היא של עדת ערפדים השוחרת לטרף.

 האשה, כרכושו הבלעדי של הגבר, ובמותו  – של אחיו, שעושה בה  ולה אסור אפילו לפצות פה.

בראיה מטאפורית את אותו טכס עברה א' בחברה החילונית שלנו ובעקבותיו המליצה לבנות ישראל "אל תדברי". 

א' בחרה שלא לשתוק ולצאת בריש גליי ולספר את קורותיה, החלוצה השניה היתה צריכה להרכין ראשה כדי שתוכל לשרוד בכבוד בקהילתה.

 

כיצד נתחלצנה  מעונשו של זה?

 

סרט החליצה:        http://www.tsofar.com/zofar/mashtap/show.asp?id=10366

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • קורינה  ביום 29 ביוני 2007 בשעה 16:40

    הסיסמא לעולמי עד צריכה להיות:
    דברי!
    שתיקה היא זכות יתר.

  • חצבאני  ביום 29 ביוני 2007 בשעה 20:39

    בס"ה זה בסך הכל( לא בעזרת השם) יש כאן שריד של חברה מטריאכלית מובהקת. זכותה של האשה לפרי בטן היא המוטיב השולט. הגבר הוא שמבוזה כאן ויורקים בפניו בפומבי משום סירובו לשרת את האשה ולהעניק לה פרי בטן. האשה היא שיוצרת את היורש את מי שממשיך את הקיום המשפחתי השבטי האנושי ומי שמפריע לה העשייה היחודית הזו של הקיום הפרי והציבורי יורקים בפניו. הדברים קשים ומורכבים אבל מה שראית הנו עיוות מובהק של החוק המקראי.

  • א.ט.  ביום 29 ביוני 2007 בשעה 23:16

    אתה לא הבנת. זו אינה זכותה של האישה אלא חובתה להעמיד יורש למשפחת בעלה ולכן על אחיו לשאתה לאשה. "שריד של חברה.. זה ענין למחקר אנתרופולוגי ואיןזה העומד על הפרק כאן. מה שעינינו רואות כאן ועכשיו, זה הענין.

כתיבת תגובה